Ενότητα :Τεύχος 80, Μάρτιος 2008 |
Τίτλος : Ηρώ Μπενεσσάια: Η φιλοσοφία της αυτόνομης κατοικίας στο ECOCINEMA
|
Αρχή κειμένου Η φιλοσοφία της αυτόνομης κατοικίας στο ECOCINEMA Ηρώ Μπενεσσαιά Στα πλαίσια του, 7ου διεθνούς φεστιβάλ κινηματογράφου Ecocinema, που φέτος διοργανώθηκε για πρώτη φορά στον Πειραιά, προβλήθηκε το “ Garbage Warrior” του Oliver Hodge, με eλληνικό τίτλο «ο αρχιτέκτονας των σκουπιδιών» (Μ. Βρετανία 2007- 86λεπτά). Το φίλμ αφηγείται τις προσπάθειες του οραματιστή αρχιτέκτονα, Michael Reynolds ο οποίος για περισσότερα από 30 χρόνια πειραματίζεται και αναζητά «τρόπο ζωής για αυτόνομους ανθρώπους». Αυτός και οι φίλοι του κατασκευάζουν στο Νέο Μεξικό (ΗΠΑ) τα «γεώπλοια» earthships, δηλ. σπίτια από λάστιχα αυτοκινήτων γεμισμένα με χώμα, από μπουκάλια η άδεια κουτιά από μπίρες αλλά και από κάθε λογής υλικά. Σε φόρμες οργανικές, καμπύλες, καλυμένα με λάσπη, τα σπίτια αυτά όχι μόνο είναι από υλικά επανάχρησης, αλλά είναι και βιοκλιματικά . Εκμεταλεύονται την ηλιακή ενέργεια, για να διατηρούν σταθερή εσωτερική θερμοκρασία χειμώνα-καλοκαίρι, γύρω στους 17 C και έτσι απαιτούν ελάχιστη θέρμανση και ψύξη σε μια περιοχή με μεγάλες θερμοκρασίες το καλοκαίρι και υπό το μηδέν το χειμώνα. Τα σπίτια είναι αυτόνομα γιατί παράγουν την ενέργειά τους, συλλέγουν το νερό της βροχής κλπ. Η όλη προσπάθεια και ο συνεχής πειραματισμός του αρχιτέκτονα, βασίζονται στην ιδέα ότι όταν έχεις αυτονομία έχεις και ελευθερία και έτσι μπορείς να πας μπροστά. Η κλιματική αλλαγή για την οποίαν φέρουμε μεγάλο μέρος της ευθύνης είναι άμεση. Η ανάγκη για αλλαγή τρόπου ζωής είναι όλο και πιο επείγουσα. Ο .Michael Reynolds συγκρούεται με τις αρχές για θέματα πολεοδομικής νομοθεσίας «ταράζοντας τα νερά» του συστήματος. Υποστηρίζει ότι είναι επείγον να απελευθερωθούμε από το σύστημα της γραφειοκρατίας , καθώς θεωρεί ότι οι κανονισμοί δεν παρέχουν τη δυνατότητα να γίνουν οι αναγκαίοι πειραματισμοί ώστε να κατακτήσουμε έναν άλλο τρόπο ζωής. Μετά από πολύχρονες διαδικασίες και αφού του αφαίρεσαν την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, κατάφερε να πετύχει μεγάλο μέρος των διεκδικήσεών του. Δικαιώθηκε μετά από τις μεγάλες φυσικές καταστροφές στα νησιά Αμεντεν κοντα στην Ινδία και σε περιοχές της Αμερικής ,όπου πήγε με την ομάδα του για να κτίσει μαζί με τους ίδιους τους κατοίκους . Ο σκηνοθέτης Oliver Hodge γύρισε την ταινία αυτή, σε διάστημα 3-4 ετών πηγαίνοντας κατα διαστήματα στο Νέο Μεξικό και ζώντας σε αυτά τα σπίτια, τα γεώπλοια- earthships, που αποτελούν πια κοινότητα η οποία ζεί με αυτονομία. Οι φίλοι και συχνά συνεργάτες του αρχιτέκτονα, ζούν εκεί με τις οικογένειές τους, μ έναν ολιγαρκή τρόπο ζωής αλλά και με τα πλεονεκτήματα που θεωρούν απαραίτητα, όπως η σύνδεση με το ιντερνέτ. Στην αφηγηματική μορφή της ταινίας, παρεμβάλλονται οι γνώμες και τοποθετήσεις του αρχιτέκτονα , των φίλων του και άλλων προσώπων που εμπλέκονται στην ιστορία, πράγμα που του δίνει μιά χροιά μυθοπλασίας. Ετσι ο θεατής το παρακολουθεί ευχάριστα, παρ’ όλη τη δυσκολία επεξήγησης ορισμένων τεχνικής φύσεως θεμάτων. Επιπλέον ο Βρετανός σκηνοθέτης Oliver Hodge που ήταν παρών στην προβολή, ανέφερε ότι ορισμένα πολύ τεχνικά μέρη έχουν αφαιρεθεί, αλλά θα περιληφθούν στο DVD που ετοιμάζεται. Η δράση του Michael Reynolds είτε συμφωνεί κανείς με τις δημιουργίες του είτε όχι, διέπεται από μια φιλοσοφία που συνδέει μεταξύ τους πολύ σημαντικά θέματα σε διαφορετικούς τομείς, όπως ο τρόπος ζωής, η ανάγκη της αυτονομίας και της διαφορετικότητας, η συνειδητοποίηση της απαραίτητης προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή και η ηθελημένη ή όχι κωλυσιεργία του συστήματος και της νομοθεσίας που παρεμποδίζουν τις αναγκαίες αλλαγές. Μια φιλοσοφία που δεν μπορεί να αφήσει αδιάφορο τον σύγχρονο άνθρωπο, ο οποίος είναι από τη συγκυρία υποχρεωμένος να προβληματισθεί να πάρει θέση και να δράσει. Δαίμων της Οικολογίας, τ. 80, 3/08 |
                     |